Travel Journal

Snart slut NZ

(Thursday 3 February 2011) by ekmann-kruger-orlov
Onsdag den 26. jan :-)

Kørte fra Dunedin ved 10.00 tiden mod Moreaki hvor de søde danskere havde anbefalet en dejlig og verdenskendt Restaurant, bygget op af gamle materialer med hav på 3 sider og på havnene med god mad. Vi tog ud og så de runde Moraki boulders (kuglerunde lavet af naturen) på stranden inden det blev højvande, og samlede skaller ved stranden. Senere tog vi ud og så fyrtårnet og fulgte rådet om at gå modsat vej af Pingvin Spot stedet og vi så 5-8 Guløjede pingviner op ad skrænten, fantastisk de kan gå så højt til deres reder skråt op af en skrænt men de tager også små skridt, vi blev længe for at se de dem gå i land men desværre. Dorthe gik sine egne veje og på toppen af en klippe gik hun 1 meter forbi en stor søløve som lige løftede hovedet og brølede så kom hun ret hurtigt og forpustet hen til os andre. Tilbage til Fleurs Restaurant, en totaloplevelse hvor der er tidsbestilling (det ligner noget der er løgn) men hun har 2 filosofier – tingene skal ikke blandes og det skal være friske råvarer. Og jeg skal love – vi frådsede også lidt da børnene fik voksenmenu, det var så godt. Og Fleur hende selv kom og fortalte om at hun kendte H.C. Andersen, at hun havde været alvorlig syg, fandt en hytte i Moreaki bjerget købte det og sad og tænkte at hun ville lave en restaurant på spidsen af havnen, da hun blev rask byggede hun det og da en international madskribent blev spurgt hvis du skulle lave den optimale historie om en restaurant i verden hvor skulle det så være fra – Moreaki – og så var lykken gjort efter han lavede historien, vi hilste på Chefkokken da han kom fra Korea, og ja selvfølgelig købte vi hendes bog med underskrift. STORT. Vi boede på den lokale Camping med udsigt over vandet, selvom Søren gerne ville have været videre.

Torsdag den 27. jan;-)

Efter Mads og Dorthe havde ledt efter flere Paua skaller, kørte vi videre mod Oamaro, hvor de små blå Pingviner er. Fik vasket sengetøj og en familiesnak da Søren havde frygtelige hjemveer, så Mads, Maja og Dorthe tog selv til byen og fik frokost. Kørte ud mod pingviner men selvfølgelig betaling. På vej ud besøgte vi en kendt bogbinder herlig fyr, som med det samme kaldte Søren Popeye med hans hat. De fortalte at vi også kunne se de små pingviner et sted uden betaling ved havnen og at de gik i gaderne om natten. Vi kørte ud og så lidt flere guløjede og kom tilbage de blå, men det var for mørkt til rigtigt at se dem da de først kommer ind ved 22.00 tiden. Men vi så de kom vraltende i klaser ind over stranden ved havnen.

Fredag den 28. jan:-p

Efter Søren havde sundet sig og fundet ud af en plan for resten af turen (han kan jo ikke finde ud af at slappe af) – kørte vi ind mod Mt. Cook fra østsiden. Så nogle enorme dæmninger på vejen og kørte langs søerne der er turkise. Kom op til Mt. Cook Village og fik en god snak med en tysk redder Martin, hørte hans foredrag om Rescue som vi så helt fantastisk de er 8 mand ansat og der 226 døde på mt. Cook, 64 er aldrig fundet. Han rådede os til at køre ind i dalen og se Tasman glecher pga dårlig vejr det gjorde vi så, og så hvordan små isbjerge lå i vandet. Kørte videre til Lake Tekapo hvor vi kunne se den helt unikke stjernhimmel.

Lørdag den 29. janB-)

Kørte igen mod østkysten, efter at have set en lille kirke hvor altertavlen var et stort vindue ud mod den store sø – helt ok - vores første stop var en lille by hvor der var lørdagsmarked og fik kaffe og friske jordbær, her læste vi avisen og der skulle være regn ved østkysten mandag, hvor vi havde regnet med at skulle på hvaltur, så vi besluttede efter at have købt søsygeplaster at høvle igennem til Kaikura via In land Sinicrute. Det var så en tur på 400 km. Var inden et sted og ringe og bestille hvaltur søndag – og fik en tid 12.15. Videre mod Kaikura – tortellini og slut.

Søndag den 30. jan:-,
Stod op tidligt ved 07.30 tiden da vi ville prøve at få en tidligere afgang da de havde lovet blæst senere på dagen, vi var på venteliste til 08.00 og 09.30 – sov over til 08.00 men fik heldigvis den 09.30. Tog afsted på en ret dyr tur med Dorthe, Mads og Maja med plaster bag øret, da de havde lovet 20 til 30 knob vind. Bus ud til båden og så afsted til de store Spermhvales, vi så helt usædvanligt 8 stk. nogle gange må de give 80 % tilbage af billetten hvis de ikke ser nogen, de er jo ikke dresseret og kommer og går som de vil. De dykker lodret ned å 3000 meter så det er de eneste hvaler der laver halelooppet – fantastisk at se. Gik en tur i Kaikura bagefter hvor vi købte fåret Finn. Kørte til Leightfield mod Christchurch på en doc. Camping med udsigt over havet og en Pariserbøf og Maja løb en tur på stranden.

Mandag den 31. jan:-D

Sov lidt længe men ikke så længe som de to unge Østrigere der var kommet ved siden af, og de skulle til hvaltur – gad vist om de nåede det. Kørte mod Christchurch men kun for at køre igennem ud til Penisulaen – lidt bjergkørsel ud mod Akarura – et helt igennem super sted med en c. plads over byen og lagunen – her skete det så efter meget snak på turen – Maja og Mads sidder bagi og siger er det ikke Henrik (ham der hjalp Maja med Matematik ved juletid i Wellington) og jo det var – dejligt at møde dem igen – Mads og Søren går de 250 skridt ned af bjerget for at købe ind og også de 250 skridt op. Hygger os med Henrik og Lisbeth.

Tirsdag den 1. feb.:-^

Står sent op og går ned i byen – rigtig hyggelig by og har badetøjet med – møder Henrik og Lisbeth på stranden og Henrik og Søren finder en garageklipper så de kan blive studset – Henrik lidt mere hår end Søren. Går ud på havnebroen og forsøger at handle Delfin sejlerne ned i pris det lykkedes også men ikke helt ned i vores pris. Møder en lokal – hyggelig mand – sidder og snakker med ham og pludselig siger han hvis det er delfiner i vil se er de der – ude foran broen hvor vi sad kom 2 Hectordelfiner springende – stort– gik tilbage til stranden – badede og svømmede ud til en ø hvor der var 2 lokale drenge som Maja kunne sole sig med. Tilbage på c. plads og hygge med Henrik og Lisbeth.

Onsdag den 2. feb.:-\

Valgte at blive den dag mere (2 voksne og 1 barn) da det var godt vejr. Kørte hele Summit (bjerg) vejen rundt om Penisulaen og var nede ved andre Bays og se. Kom tilbage til byen og fik en svømmetur og Mads havde fundet en skatebane hvor han kunne cykle med de lokale drenge da de kom fra skole, Lave lidt mad og hygge med Henrik og Lisbeth.

Torsdag den 3. feb.x-|

Pakkede sammen og kørte mod Chritschurch via Littleturn, som er en havneby, fik en kaffe g kørte gennem den store tunnel ind til Christchurch, havde fået et hint af Henrik og Lisbeth om et Back Packer sted midt i Christchurch – hvor vi kørte til og er nu og klar til den sidste store indkøbstur i NZ.

Slut:0:-)

Vi er alle glade og friske og ville nok ikke have oplevet alt det vi har, hvis vi ikke havde fået hjælp af vores venner i forruden (tøjdyr) Kiwien Kim, Pingvinen Palle, Keaen Keld, fåret Finn og Sælen Sven. Det der p.t bekymrer mest er hvad Ringkøbing Landbobank siger til at NZ er et paradis for at prøve ting som eks. Bungy Jump, Skydiving, paragliding, senic flights, river rafting, jet boat, lord of the rings tours, dolphin swim, whale whach, cave tours, mountain bikes, glecher walks, hot pools, seal swim, penquin watch, albatross watch, surf rafting, kayak tours, luge cars, water skii, milford sounds, alphin crossing, ninethy miles beach, gejser lokks, auckland tower, museums, dolphin tours, water taxis, helicopter tours, diving, para sailing, swing, cable cars, zeptrek, sheep cotting, alphine train trips, sky tower walk, aquarium, kiwi watch, maouri show, galaxy observation, cave rafting, swing bridge – nå vi må se hvad de siger for netbanken er nede lige p.t. sjovt nok.

• snart hjemme by Bedste
  • Fredagshilsen by Lillian
  • god tur hjem by peter
  • Tak for skønne rejsebeskrivelser by Diana
  • Hilsen fra Århus by Moster Charlotte

Home | Features | Sign Up | Contact | Privacy Policy | Terms & Conditions | © 2006 - 2019 TravelJournal.net