Travel Journal

Østkysten

(Wednesday 26 January 2011) by ekmann-kruger-orlov
Lørdag den 15. jan ;-)

Pakkede sammen og kørte ned i Queenstown, hvor Mads og Maja blev sat på en cafe med gratis Internet og 2 smoothies så de voksne kunne købe fødselsdagsgave til Mads. Kørte mod Glenorchy som skulle være meget smukt langs søen, det blæste lidt men vi fandt et par ringenes herre spots, Ithilien og Amontlen, Isengard. Tog tilbage til Quenstown på en Kiwi Plads, spiste og hygge.

Søndag den 16. jan :-p

Forlod den overfyldte campingplads og tog til Coronet Peak, et skisportssted meget højt med udsigt over Queenstown. Herefter mod Skipper Canyon hvor vi besøgte den sydligste vingård i verden og smagte lidt og købte. Stor vin farm og flot, ad meget små grusveje meget højt oppe. Nedenfor på turen så vi stedet hvor de i ringenes herre sejler i kano. Forsøgte at finde Bungy stedet hvor det højeste spring og swing er men fandt ud af at det var privat område. Så lidt på andet Bungy Sted og besluttede at prøve jetboat, Dorthes ryg blev frarådet at prøve og det var godt nok man fræser i en båd med jetmotor den sprøjer 80 liter ud i sekundet og fræser rundt blandt klipper og skår på ned til 10 cm. vand, meget imponerende og der laves 360 graders turnus med fuld speed. Hjem på pladsen og hygge os med nogle søde danskere med børn fra Esbjerg og fra Slagelse, det sjove var at alle fædre hed Søren, efter at Dorthe og Søren havde gået en tur i den hyggelige by.

Mandag den 17. jan :-*

Hurra – hurra for Mads en morgen med det bedste fødselsdags vejr nogensinde. Morgenmad med æg, bacon, sang i seng, gaver og det hele. Vi tog et spil minigolf hvor der var en tavle over laveste score for alle lande i verden og hvem står der nu Ekmann 48 slag, og Maja fik en hole in one på 18. og et gratis spil. Herefter valgte Søren og Mads at gå op på bjerget for at spare til gondolen, og sikke en tur 1 time senere og helt smadret på toppen, men så skulle der også køres ræs i Luge biler, 3 race og Mads vandt de 2. Vi tog gratis gondol ned og Maja og Dorthe havde købt kage til kaffen. Drengene fra danskerfamilien kom hjem og de spillede noget bold. Vi fandt en restaurant hvor Mads kunne se engelsk fodbold på en 70 ” skærm – en slags engelsk bar – alle var glade. Bagefter dejlig Is på havnen. Vi købte en Freesbee og Mads og Søren tog 9 hullers freesbee golf i parken, ret sjovt. Hjem på pladsen og spille bold med de andre børn og et glas vin til de voksne.

Tirsdag den 18. jan B-)

Pakkede sammen og sagde farvel til de to andre par der skulle i hver sin retning. Kørte mod Te Anau i Fiordland. Meget smuk køretur langs den anden side af floden. Da vi kom frem fik vi købt tur til Milford Sounds og Dorthe tog i Bio for at se en film om området. Herefter købte vi ind og lavede ikke meget andet og fandt ud af vores netstik nu var udenfor område. Så lidt spil og lektie.

Onsdag den 19. jan :-\

Stod tidligt op og kørte mod Milford, heldigvis ikke regn men med blæst. Oplevede på vores tur 7 Kea, som er verdens mest intelligent fugl, den kan tage snørebånd af sko, bide hjulkapsler og vinduesviskere i stykker en ret sjov fugl som er lidt sjælden at se. Havde stop ved vandfald og andet derop, vi kørte blandt andet gennem en meget gl. tunnel på 1240 m. gravet med skovl og der er ikke renoveret meget på den i mellemtiden en etbanes tunnel. Skulle med båden kl. 16.00 til Milford Sounds, var vi blevet rådet til da alle busturister så er væk. Så tænk så klarede det op. Selve turen ud gennem Fiordland ud til Tasman See kan ikke forklares men skal opleves helt utroligt (Hvis man kender fjeldene op til Tromsø, er disse fjelde dobbelt så høje). Dorthe sad selvfølgelig udenfor hele turen og nød det smukke syn, og ved et vandfald på 162 meter sejlede han ind under men måske også lidt for langt for de blev drivvåde ude på fronten af båden hvor Dorthe stod. Maja var søsyg. Vi kørte mod Te Anau igen og lavede mad på en restplads, kørte videre og boede i en dok camping i Fiordland, altså uden betaling og strøm, toilet m.m.

Torsdag den 20. jan :o)

Vågnede noget frysende og med mange sandfluer op i dok camping, kørte til Te Anau med sovende børn og fik morgenmad i bilen ved søen. Kørte mod Invergargill, nok øens kedeligste tur og længste fladt som i Danmark, som passede fint med at vi kom ned til øens kedeligste by, landbrugsområde med en industriby. Købte ind fandt en campingplads og det var det. Lektie.

Fredag den 21. jan |:-)

Forlod pladsen og tog på Museum hvor der var en del om Antarktis, hvalfangst og indbyggerne det er en meget skots præget by. Gik lidt rundt i en park og spillede, kørte ind til byen og fik Mads klippet, samt var inde i et sted vi havde hørt om Fabrikssalg af uld og skind ting, fed butik til under ½ pris. Det var på selve fabrikken og vi skulle ringe på en klokke så kom der er sød sød dame og ekspedere. Vi købet røven ud …… Kørte videre på Catlins området og Curio Bay, stor oplevelse med forstenet træstammer og blade i vandet, stedet er kendt for Delfiner på meget lavt vand men havet var for hårdt. Så Waipapa fyrtårnet hvor vi mødte søde folk fra Sejs med to små børn, som var her for 3 mdr., de gav lidt tips om Dunedin hvor de havde boet i 4 uger. Efter at have set alt ved alle ”brune” skilte dukkede en campingplads op ude i nowhere med restaurant, den valgte børnene, der var et filmhold der boede der så der var vildt gang i den.

Lørdag den 22. jan :-^

Stod op og tog Maccleans vandfald og Cathedral Caves lige overfor inden det blev højvande, med en gåtur ned gennem en regnskov til stranden og langs den hen i caves. Herefter 3 vandfald mere og til sidst for Mads og Dorthe en tur på 1 time til blowhole 200 mtr. fra havet. Alle var trætte og vi var færdige med Catlins, fandt en campingplads ved en sø udenfor Dunedin, og Mads og Søren tog en dukkert i søen.

Søndag den 23. jan :-D

Kørte mod Dunedin via coastway, og det er en storby i NZ, tidligere hovedstad, men det var søndag så alt var lukket, kørte ind til byen og fik en kaffe, fandt den campingplads vi gerne ville have og købte lidt ind. Der var en golfbane på kortet 5 cm. fra c. plads og Mads og Søren cyklede afsted, det viste sig så at det kun var opad og opad og opad, så de trak cyklen i 45 min. for at se at klubben havde lukket. Øv-bøv, men der var fart på ned Søren var ved at blive kørt ned af bil, da han glemte venste trafik, fik lige råbt til Mads bagved – tæt på. Om aftenen møde om resten af turen hvad vi skulle osv, så vi var klædt på til rådgivning næste dag på I-site. Der var pool på pladsen så Mads og Søren var i. Da vi kunne kom på nette igen blev vi glade over alle hilsnerne fra DK .

Mandag den 24. jan :-?

Mads havde lavet en seddel over det vi skulle nå, gåtur i historisk Dunedin, sejle board i havet, besøge I-site, Orego Museum, se verdens stejleste gade, Kaffe, besøg på Chokoladefabrik, handle og Golf på banen vi missede søndag. Og ja vi nåede det hele på et hængende hår. Tilføjelser til punkterne kunne være, Mads var guide på rundvisning det gik fint, den gade er stejl, hele byen er som san fransico enten opad eller nedad, det var en kæmpe chokoladefabik der var startede i england, vi kender det hjemme, med rundvisning på fabrikken og så den store choko silo indfra – noget for Maja og Dorthe, og fik spillet banen efter at have lånt en mands sæt der boede overfor banen, vi roede lidt i hullerne men der var heldigvis ikke nogen, den lå på et bjerg inde i byen med udsigt over havet og byen virkelig smuk, Mads var ved at ramme mig på hul 5.

Tirsdag den 25. jan 0:-)

Kørte mod Otago Penisula for at se Albatrosser og Pingviner. Startede i et Akvarium hvor Søren kørte ind i bjerg på vej ned – shit. Da vi kom ud på spidsen af halvøen, kunne vi så konstatere at der igen skulle afregnes ved kasse et hvis der skulle ses noget, men med lidt tålmodighed på p.pladsen, så vi pludselig over os flere kæmpe store Royal Albatrosser de har 3 meter vingefang, og flyver helt vildt mærkeligt sjovt nærmest som en svæveflyver. Mads og Dorthe tog rundvisningen hvor de kom tæt på. Fik frokost og kørte videre til et sted hvor man hvis man var heldig kunne opleve den sky yellow eye pingvin, og uden beregning men der skulle kæmpes først på vejen af ufremkommelige veje og en lang lang gåtur ned på Sandfly Beach, hvor vi så var heldige da vi kom ned af klitten var en kæmpe søløve på vej fra vandet direkte i mod os og på stranden var der mange af dem + en mor med to unger der legede – vildt (vidste I at søløver lugter meget) – vi ventede lidt til klokken blev 5 og efter at vi var de eneste på stedet og havde stået i et hus i klitten med sådan nogle skydelåger at se ud af og der ingen kom – gik vi hjemad via stranden, på vejen mødte vi dyrefogeden og snakkede lidt med ham og pludselig 50 meter fra os kom 2 stk ud af vandet på vej på deres rede i land – vild- så blev vi og gemte os sammen med ham og så 5 mere, og ja de går altså sjovt. Da vi skulle fra stedet lykkedes det Søren at bakke ind i et hegn og sætte en af cyklerne af i stakittet som var det en cykelforretning bagved, andre på stedet var ved at dø af grin på nær Søren.- Kl. var nu mange og vi fandt en campingplads ved havet, hvor Mads og Søren var nede og boarde. Efter mad – lidt træt efter en Speights.

Slut: :-x

Tak til alle der har ønsket Mads tillykke med fødselsdagen det var han glad for, vi går nu mod slut af turen og mod Christchurch, og glæder os også til at komme hjem igen. Til alle omkring Olufsgade så er huset tomt fra 1. feb. , hvis I gider lige kigge efter engang imellem.

• hej by Bedste
  • Opsyn by Lillian
    • Hej by Dorthe og Co
      • Hej igen by Lillian
  • hello there by marianne-irisvej
    • NZ by søren og co
  • Halloooo!!!! by Ole Thomsen
  • Hallooooo!!! Igen, med godt nyt. by Ole Thomsen
    • h�ndbold by søren og co
  • Glæder os til at se jer by Marianne Oksbjerre
  • Huttelihut:) by Laura og Lisbeth
  • Savner by Poul
    • Poul by NZ og Co

Home | Features | Sign Up | Contact | Privacy Policy | Terms & Conditions | © 2006 - 2019 TravelJournal.net