Travel Journal

nz på vestkyst

(Saturday 15 January 2011) by ekmann-kruger-orlov
Torsdag den 6. jan.:-p
Stod op i regn og kom hurtigt afsted fra Back-Packer stedet. I en by købte vi board til mads og vandrestøvler til Dorthe (Mads var vokset ud af hans sko og overtog Dorthes løbesko) og kaffe til Søren Derefter kørte vi sydpå ned til en super flot sø, men med mange sandfluer (de bider)og fik frokost. Vi samlede en ”hiker” op fra Mexico City som havde vandret alene i skoven i en uge. Kørte videre i bjergene og ned til et sted med NZ længste hængebro som vi måtte prøve, Søren og Mads tog en glidetur over floden tilbage, Maja slappede af i bilen. Kom til Westport og fandt campingplads ned til det tasmanske hav på vestkysten, det er et vildt hav. Mads og Maja lavede lidt lektie og Dorthe vaskede tøj.

Fredag den 7. jan.;-)
Efter pakning tog vi ned til stranden der var blevet fint vejr og Mads prøvede sit board i vandet. Kørte videre ned af den smukke vestkyst, og vejret blev bedre og bedre. Stoppede i et kulminedistrikt og var nede i en gl. guldmine, hvor ham der fortalte om det var 4 generation i minen, i de gyldne tider vaskede de ca. 100 ton guld som spejlede sig i at der i byen var 25 værtshuse. Kørte videre af det meget smukke bjerg og hav kørsel, tog en vandretur af Truman Track igennem en regnskov og ned til en flot klippestrand med grotter. Videre til Pancakerocks som er klipper i vandet der ligner pandekager stablet ud af sten og kalk. Endte i Greymount på Top 10 lige ned til vandet med den flotteste solnedgang. Handlede lidt og børnene vandt venner fra Ejstrupholm som sjovt nok havde taget hele den samme tur som os og en masse andre fællestræk, vi fik en øl med forældrene

Lørdag den 8. janB-)
Blev i Greymount til en slapper, lektie, vasketøj, en eftermiddagstur til Brunner sø og fik en is, og endnu engang en fantastisk solnedgang, mødte folk fra Kolding med lidt mindre børn som Maja og Mads spillede bold med dem. Han spillede også golf på turen så fik en snak.

Søndag den 9. jan:-)
Stod op kl. 06.00 og kørte 06.30 med sovende børn bag i bilen da vi ville til Gletscherne i godt vejr. Tog morgen mad ved en sø hvor Mt. Tasman spejlede sig i søen. Vi vækkede backpackerne på p. pladsen ups. Videre til Frank Josef gletscher og gik lang tur til vi stod ved gletchen, flot syn, en flad flod af smeltevand gled forbi. Kunne se folk vandre på gletchen, tilbage igen og frokost i byen på cafe i bagende sol, hvor vi mødte Ejstrup folket igen. Kørte vider gennem bjergene til Matheson søen som vi gik omkring, det er hvor man kan se de store bjerge med is spejle sig i søen, virkelig super syn. Fik kaffe og da vi ikke vidste hvordan vejret var dagen efter kørte vi ca.50 km. ud til kysten og Mads, Dorthe og Søren forcerede et bjerg 55 min. så var vi der men sikke et syn alle bjergene Frank Josef, Cook, Tasman, Fox foran i sol og havet bagved til højre og venstre og skov i ryggen. Da var vi så også pisse trætte alle så ned på en c. plads med udsigt til sneklædte bjerge noget at æde og så i seng med ømme ben..

Mandag den 10. jan:-D
Stod lidt sent op og kørte videre ud til Fox Gretchen og så den, kørte ud mod kysten igen og fik frokost ved en strand, kørte videre til Hast og gad ikke køre videre så boede en lidt sjovt sted med ikke mange campister. Var ud på den sydligste del af syden før Fiordland, Jackson bay hvor vi fik en kaffe og 1. mio. sandfluer – fik et godt tip om middel mod fluerne (de er værre end myg og giver kløe flere dage efter) Forsøgte at bade ved kysten på vej hjem – det kan man bare ikke, alt for meget understrøm og høje bølger. Gik aftentur ved vandet da der var lavvande.

Tirsdag den 11. jan:-,
Stod tidligt op og kørte den flotteste tur vi nok har oplevet gennem Hass passet ned forbi de to store søer til Wanaka, det var så man ikke kan beskrive det med høj sol, blå himmel, azurblåt vand helt stille og bjerge. På turen gjorde vi stop ved Hass broen, hvor mads kravlede på sten i floden, ved blue pools hvor søren fik en meget kold dukkert og 2 tyske piger sprang i pools fra hængebroen (er småsøer dannet ved floden). Ankom til smukt belligende Wanaka, hvor vi fandt plads og badede i søen, så at de stillede op til et stort triatlonstævne med Dansk deltagelse, samt handlede. På pladsen fandt børnene nogen fra Ugelbølle at lege med.

Onsdag den 12. jan:-\
Efter lidt morgenforhandlinger valgte vi at blive i Wanaka, fik ryddet op i vores i alt 5 kvm. – der kan være meget rod i tingene. Over middag kørte vi til en stor labyrint Puzzling World. Delte i hold og til den store overraskelse kom Mads og Søren hurtigt bagud til Dorthe og Maja med 3-1 i at finde fire ting, men de kom igen og vandt lidt heldigt og efter ½ time ekstra kom pigerne i mål., Der var også sjove skæve huse og hologrammer af kendte ansigter der kiggede efter een når man gik forbi, en verden af optisk bedrag. Senere vandretur til byens højeste bjerg, Maja førte an som sædvanlig, det var hårdt men et flot syn over Wanaka Søen og bjerge. På vej ned skulle Mads og Søren som altid finde en genvej og her gik det så galt for Mads, han sagde man skal bare springe fra sten til sten og pludselig var han væk ned af en skrænt, slog sig noget på benet og albuen, men kom i land igen. Ind og handle og få Søren klippet samt ankelbind til Maja. Børnene lavede mad.

Torsdag den 13. jan8-O
Op og afsted til Quenstown efter en meget kold nat uden søvn..., endnu en bjergkørsel, vi gjorde holdt ved et gl. hotel i drift startet i 1864 ret sjovt sted mindede lidt om Hald Ege. Kørte videre ned til Arrowtown en by med hyggelige gamle huse, og hvor Søren fik lavet en bule i bilen. Fik købt lidt ting og kørte videre til Quenstown, fandt en ok c.plads inden i byen og pigerne skulle sove og Mads og Søren cyklede en tur og fandt en hel dansk højskole der spillede rundbold på plænen – snakkede lidt med dem. Efter mad gik vi en tur op i byen og ned på havnen – en by fuld med drive af alle de oplevelseting de har, bungy, swing, rafting, jetboat, paragliding, you name it, men også en hyggelig by med butikker og restauranter i havnen og en smuk udsigt over søen fra byen. Hjem på pladsen og hen og spille lidt bold på boldbanen – snakkede med folk fra Horsens.

Fredag den 14. jan.:-*
Op og afsted fra pladsen, kørte hen til cable bane der førte på til højeste bjerg, efter et skifte over til en siddelift, kunne man køre ned i de fedeste biler af to forskellige baner, Mads og Søren prøvede nogle gange og pigerne kun en så gik der kaffe i det. Efter at have set paraglidning fra bjerget sagde Maja at hun godt ville prøve det, vildt forbavset sagde vi ja da, hun gled med instruktør i ryggen udover byen i 1. 000 meters højde ud over søen og byen og det så vildt godt ud, landede på vores boldbane fra aftenen før. Vi tog ud for at se det ældste sted for bungy jump startet af J. P Hacket , og da vi stod der sagde Mads det vil jeg godt, og det var hvad han skulle – han sprang ud fra en bro i 100 meters højde ned i en flod, og der var vilde klapsalver fra alle – da han nok var den yngste længe der havde gjort det, aldersgrænsen er 10 år og vægt er 35 kg. så med 11 år og 37,6 kg. gik den lige. Det så vildt fedt ud. De lægger begge de to stunts ind på youtube hvor i kan hente dem. Lidt flade af oplevelser tog vi ud og handlede og fandt en anden c.plads lidt billigere. Mads og Søren cyklede ned til Jetboat stedet og så det. Aften fandt Mads nogen nz. drenge han havde mødt før og legede med dem.

Slut;-)
Håber alle hjemme har det super og vi glæder os stadig til at komme hjem selvom der er store oplevelser endnu der lige skal brændes af. Skriv endelig. Maja savner Håndbold og skole, benet er i genoptræning, Mads savner fodbold og venner, Søren savner plads og Dorthe er den rene normade og kunne gøre det her i 3 år om det skulle være.

• Fødselsdag by Bedste
  • også tillykke by AM Rafn
  • Så sejt - Mads og Maja by Fam. Nørup Isaksen
    • NZ by os 4
  • TILLYKKE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! by Frederik L.
    • Hej Frederik by Mads
  • en lille hilsen by Lone Gottlieb
    • Hej i Lind by Dorthe
  • Vi savner dig Maja!!!!! :D by Amalia Og Laura
    • hej min savnede piger <3 by Maja.
  • sxndag by Bedste
  • Halløj og tillykke Mads mm. by Lisbeth
    • Hej igen by Dorthe
  • Hilsen fra Herning by Lillian
  • hej mads by Mads N

Home | Features | Sign Up | Contact | Privacy Policy | Terms & Conditions | © 2006 - 2019 TravelJournal.net