Travel Journal

Nytår og frem

(Thursday 6 January 2011) by ekmann-kruger-orlov
Tirsdag den 28 . dec. ;-)
Vi sov på havnen i Wellington eller det gjorde vi egentlig ikke, det blæste og regnede en pelikan, men forsøgte at samle sammen og kørte mod færgen – blev afvist ved gaten da vi havde bestilt til dagen efter og til en alm. bil. Vi fik ændret og kom med men med 1 times forsinkelse da det var uforsvarligt at sejle – kunne stå på skibet og se ud over et Wellington i total oprør. 1 times længere overfart også p.g.a vind. Vi var nu ikke søsyge. I Picton var det klaret op og vi fik en fin indsejllads – ingen plads i Picton så vi tog til Blendheim og fandt plads på c.plads ned til floden. Lavede rejseplaner om da en del veje var skyllet væk i regnen. Fik købt ind og lavet mad, Maja, Mads og Søren cyklede til Mac.D for at få gratis net så de kunne få downloaded til deres I-pod.

Onsdag den 29. dec.:-)
Kørte mod Peter Jackson museum om gamle fly og rekvisitter fra 1. verdenskrig, flot udstilling. Tog videre på en utrolig flot tur først gennem vinmarker i bjergene – megastore – og senere ud til kysten til azur blå-grøn havudsigt som vi kørte ved til Kaikura forbi store kolonier af sæler der lå og solede sig eller legede 4 meter fra os. Skulle booke en hvaltur, men kunne først komme med fredag, så droppede det igen. Gik alle ned i byen og fik en is og mødte Lasse som vi tidligere havde været sammen med juleaften.

Torsdag den 30. dec.:o)
Kørte ud på snuden af Kaikura Pensiula og vandrede en super flot tur med udsigt forbi sælkolonier m.m. på ca. 10 km., da vi næsten var færdige synes Mads lige vi skulle ned af en skrænt da vi kunne komme tæt på en sæl, Søren gav sig, og da de kom tilbage noget efter, sad der en sæl lige ud foran bilen på p.pladsen. Kørte forbi en fåreklipper – NZ mester kan klippe 833 får på én dag – det går bare stærkt og fåret er lykkelig bagefter – de klipper hvert ½ år og ulden bliver delt op i kategorier. Kørte herefter til Hanmer Spring inde i landet - en rigtig flot bjergtur i bil på 3 timer. Fik en plads med bjergudsigt på c.plads og det mest fabelagtige aftenlys med sol på bjergene. Undersøgte om de Termiske bade som stedet er kendt for var åbent den 31. dec. Børnene fandt nogle jævnaldrene at lege med.

Fredag den 31. dec. B-)
Tog en vandretur på 2 ½ time til et vandfald, det gik stejlt opad hele vejen ind og Søren var ved at give op under vejs, og lidt bekymret for Majas fod. Flot vandfald og så nedad hele vejen tilbage. Kørte ind til Termiske bade og det var ok med bade fra 34-38 grader varmt vand koblet sammen med noget badelandshalløj, men med udsigt til bjergene. Købte ind til nytårsaften – deres bøffer hernede fejler altså ikke noget – mødte nogle søde svenskere på pladsen med en datter på 17 år - flinke folk der bor i Göteborg som havde gode rejsetips til sydøen – de kom over til et glas efter vi havde fejret – skålet – og fået fin mad, bøf, kartofler, salat, og hollandaise sovs. Mads lavede isvafler og vi skød året ind med champagne kl. 00.00 og så var det løjer. (haha)

Lørdag den 1. jan.:-D
Dorthe havde hovedpine – dog ikke af nytårsaften men har døjet lidt med nakken i nogle dage, gik en tur men hjalp ikke. Sagde farvel til svenskerne efter at datter havde givet et par i-pod råd til Mads, da han ikke kunne oprettes fordi han var for ung. Søren, Mads og Maja spillede 18 hullers golf, mens Dorthe sov i Camper. Efter det kørte vi med Dorthe sovende bagi, uden at vide hvor vi skulle holde ville se hvordan det gik, men vi kørte mod Nelson. Halvlegs vågende Dorthe og det gik bedre, da vi sagde vi holdte ved et stort vandfald. Vi kørte helt til Nelson og var lige forbi Murchison for at bestille plads på c. plads da det er et populært sted for NZ at holde sommerferie. Kom frem fik plads ved vandet og vi hentede noget FKC kylling på cykel.

Søndag den 2. jan.:-,
Tog ind til det sjove WOW museum hvor vi så alle de gamle modelbiler og den flotte udstilling med WOW kostumer, alle i hele verden kan deltage og det afholdes i Wellington og de bedste kreationer udstilles her, der var ingen for Danmark, så måske noget for Dorthe til næste år. Kørte til Jens Hansens guldsmedje ham der har lavet RINGEN. Lavede lidt shopping, tog til standen et par timer, og Maja, Mads og Dorthe gik tilbage til Campingplads og Søren ordnede bilen.

Mandag den 3. jan.:-p
Kørte mod Golden Bay og Abel Tasma, var på et I-site for at bestille en Taxabåd ud til Abel Tasman, fandt den 5 bedste strand og dasede der, Maja havde hovedpine og blev i bil. Fandt en plads vi kunne sove da vi skulle tidligt op på tur næste dag.

Tirsdag den 4. jan:-^
Mødte ved Taxabåd kl. 08.30 og sejlede ud til den beskyttede Nationalpark Abel Tasman hvor man kun kan komme til i bås eller kajak, tog langt ud og travede 7 km. gennem skoven – og ja – Maja vred om igen, da hun gerne ville have mest ud af motionen gik hun med rygsækken med badetøj og mad. Det var ikke så slemt så hun fortsatte. Kunne komme ned på den fredede strand og bugter i skoven. Helt utroligt flot. Da vi kom tilbage til den strand hvor vi skulle samles op, besluttede Mads og Søren sig for at tage 5 km. mere til en anden strand, hvor de så blev samlet op. Landet her stedet for fam. Olesens glade Kajakfamilie – der er uanede muligheder, vi har ikke prøvet flere vil sige god ide når de kender vores kajafærdigheder. Da alle var hjemme igen kørte vi mod Colingwood da vi i morgen skal se spidsen Farwell split og de ting der er helt heroppe på spidsen, så langt væk at ingen net forbindelse kan nå og på en meget backpacker agtig c.plads med alternative toilet og køkken lokaler men helt ude i vandkanten. Mads og Maja fik en opgave at lave turen til dagen efter og skal fortælle og tilrettelægge ruten. De voksne gik på stranden i mens. Og ja i aften har vi fået de omtalte KyllingeBleu, hvis Lisbeth og Henrik læser.

Onsdag den 5. jan|:-)
Op og afsted til den nordlige spids, først ud på den berømte strand med småkormet hvidt sand, og hvor de små sæler har en indsø at lege i, der var bare ingen men et fantastisk sted og 3 sæler på stranden. Mads boltredede sig i sandbjergene. Stedet er brugt som kulisse for Narnia og specielt i Narnia 2 vises den rigtig meget. Tilbage og ud på udkigspunktet til Spring Farwell Split, hvor vi fik en kaffe og Mads og Dorthe vandrede ud mod spidsen og Maja og Søren lavede Matematik. Videre ned til en sø kaldet PuPu Spring med 5-6 kilder under søen og hvor der kommer vand ud svarende til 40 badekar i sekundet, det er målt til at være verdens reneste vand og i gamle dage brugte guldgraverne den til at rense og finde guld. Videre igen til et vandfald, hvor man skulle gå en bjergvej på ca. 2 km. ind og med udfordrende hængebro. Vi havde taget badetøj med og badede i Wainuni Falls – frisk men noget koldt. Alt i alt var planlægningen og fortællingerne af børnen godkendt da de havde sørget for dagen med dejlig sol. Da vi var færdige med det hele var kl. 18.00 og vi kunne ikke få campingplads og Mads havde glædet sig til oksekødssovs i kartoffelmos. Vi fandt dog et dejligt backpacker sted i Takaka hvor vi kunne stille vognen, dog uden strøm og hvor de sultne børn kunne få en burger med fries. Stadig ingen netforbindelse med vores fine vodafone stik så håber ikke der er sket noget hjemme – prøver igen i morgen hvor vi tager syd på til Westport.

Til slut0:-)
Ellers håber vi alt hjemme er godt og vi savner da alle sammen også ting og mennesker fra dagligdagen i Herning og DK, og glæder os til at se alle igen. Håber Victor har det godt. Tak til alle dem der gider skrive på siden bliv endelig ved det er dejligt at høre lidt lokale nyheder.

• så er jeg igang igen by peter
    • nz by Søren
  • Hej Mads E by Mads N
    • Hej by Hej Mads N
  • hej by Christian og Mads N

Home | Features | Sign Up | Contact | Privacy Policy | Terms & Conditions | © 2006 - 2019 TravelJournal.net